21 januari 2013

Måndagsfärg



Som barn kombinerade jag alltid veckodagar med färg och jag minns att måndag hade en ljust gulaktig färg.
Hur det kan komma sig vet jag inte, men den ljusgula färgen var för mig något som skulle bli allt intensivare allt eftersom veckan gick.
Fredagen hade dock en ganska så trist brun färg - lite jordaktig. Varför vet jag inte eftersom lördagen hade en självlysande blå ton.
Söndagen var självklart RÖD.
Röd kan jag förstå eftersom jag hade sett den färgen i almanackan och kunde koppla ihop det.
Den bruna .... ja, berodde kanske på att man inte skulle göra så speciellt mycket efter en viss tidpunkt just på fredagar.
Funderingar som dyker upp i huvudet när man minst anar det.

Idag är det dock måndag och det innebär att man dammsuger och dammar på övre våningen.
Ja, inte alltid på en måndag, men måndagen har ett visst lugn över sig och då passar det bra att dammsuga tycker jag.
Snön virvlar omkring utanför fönstret och enda anledningen att gå ut just nu är för att hämta tidning och post.
Dock säger pliktkänslan att man MÅSTE, BORDE och SKA röra sig, motionera och vad är då enklare än att damma, dammsuga och polera?
Tänk en sådan massa gratis motion man får!
Det sa i alla fall alltid min kloka mormor. Kanske bara för att jag skulle tycka det var roligare att städa -men fasiken vet om hon inte hade rätt!
Har säkert svettats bort en hel sockerbit nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar