1 maj 2011

Gamla minnen möter nya vyer......

.... och jag blev åter nostalgisk!
Började dagen med att avsluta påbörjat trädgårdsarbete.
Vi kände oss oerhört nöjda och beslutade att denna 1 maj skulle bli vår egen dag, skön avkoppling och inget arbete.
Beslutet fattades snabbt och vi ville båda göra en lugn och skön bilutflykt på Öland.
Öland är fantastiskt vackert juts nu och jag har så många fina minnen med denna Ö.
Vi körde i lugn takt, beskådade natur, byar, små mysiga hus och hittade ett mysigt ställe att fika på mitt ute "in no where". Ett fik som behållit den gamla traditionen med gamla stolar och bord, servering vid bordet och som dessutom sålde lite gammaldags godis. Minns så väl både Emser, ZigZag och Salmiak tablettaskar, klubbor som var gjorda som små hopfälda paraplyer och som smakar knäck.
Ja - mysigt var det och dagen gick i mycket avkopplat tempo.
På väg hem tvärs över Öland genom Alvaret stannade vi och fällde ner ryggsätet. Stängde ögonen och lyssnade till vinden och lärkorna.
Dags att återvända till fastlandet och för säkerhets skull tog vi en tur genom Färjestaden där jag spenderat många tonårssomrar.
VAD får jag då se till min stora förvåning?
Jo, i den gamla hamnen ligger Ölandsfärjan som jag rest med sååå många gånger!
Idag finns ju bara bron, men färjan ligger där i hamnen och bara minner om svunna tider.
Oh, vilken underbar syn! Denna färja!
Och i bakgrunden ligger den nya bron och låter turisterna fara fram och tillbaka i annan takt. Bron är, enligt mitt tycke, oerhört vacker och är väldigt praktisk .... men... FÄRJAN!
Jag hade en helt underbar dag som avslutades med torrbastu och ljuvlig dusch.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar