5 augusti 2011

Kantareller, kantareller och kantareller

Dagen skulle gå i lugnare tempo idag.
Kaffe hos tant Ebba, lite hojkörning för Mannen (besiktning u.a.) och sedan körde vi in i en av Mannens alla skogar.
Här skulle letas kantareller minsann för ryktet  säger att det finns gott om sådana godingar i trakten.
Nåja, leta och leta.......
Mannen kan ju sina domäner och skogar och känner förmodligen bättre till varje vrå och gömställe än jag känner till mina fickor.
Han körde mig i princip fram till en vändplats och när vi gått 3 meter !!! ja 3 meter in i skogen säger han: HÄR, var så god!
Vad skådar mitt norra öga? Jo, KANTARELLER, KANTARELLER och KANTARELLER. Jag visste knappt var jag skulle börja.
Det fanns så många att de nästan hoppade ner i korgen av sig själva och efter en kvart var vi klara.
Ja, vi fortsatte naturligtvis rundan i skogen och hittade mängder av Karl-Johan svamp, men bortskämd som jag blev så lät jag dessa svampar stå.
Vi fortsatte vår dag till ett härligt lantbruksmuseum med allsköns bråte och gamla maskiner.
Här ser man verkligen hur snabbt utvecklingen gått framåt.
Traktorer i långa banor, gamla skördemaskiner, plogar och en och annan gammal bil.
Det bjöds på våfflor med sylt och grädde och en kopp gott kaffe.
Väl hemma smörstektes kantarellerna och biffarna grillades. Gissa om vi njutit av dagen.
Inte att förglömma att vi sedan cyklade ner till båtbryggan för att sedan cykla ut på landsbygden och avsluta dagen i en varm, masserande pool.
MÅR SÅ GOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar