26 januari 2011

Utflykt

Idag följde jag med sambon Per ut på jobb.  Målet var ställt till Ölands norra udde men först skulle Borgholms slottsruin inspekteras.
Glad i hågen klättrade jag upp bakom honom på vingliga byggnadställningar för att så småningom träffa på en av de flitiga restauratörerna. Under ett tält av plast med värmepumpar arbetar han flitigt med att försöka rädda denna månghundraåriga ruin från totalt förfall och måste först rensa ut gammal fuskbetong som använts som någon typ av lagningslim för att sedan fylla alla sprickor med murbruk som gjorts enligt konstens alla regler enligt lika gammalt recept som ruinen själv.
För att vara rättvisa mot dessa flitiga arbetare äntrade vi nästa byggnadsställning för att hälsa på killen som står ute i blåsten och bilar ut gammal betong och murbruk.
De hade väldigt roligt åt mitt obehag att stå på dessa rangliga byggnadställningar - jag var glad när jag kom ner på fast mark.
Färden fortsatte norrut och vi mellanlandade på en trevlig lunch-restaurang.
Varma och mätta fortsatte vi ända ut till Ölands norra udde där fyren Långe Erik och dess omgivande parkeringsplats och annat av turistvärde skulle inspekteras.
Kallt som ...ja ...gjorde att jag satt  kvar i bilen och fascinerades av det helt otroligt vackra Kalmar Sund som kämpar som en vilde mot att isen ska vinna och få övertag.
Vinden piskade upp härliga vågor och skummet hade frusit till is.
Vinterns skulpturer kan vara vackra, men jag föredrar fortfarande sandslott!

Tack Per för en helt underbar dag - jag njöt av varje minut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar