31 januari 2012

Kärleksängel



....ja så kallas jag faktiskt en gång i månaden. Detta kan ju tolkas hur man vill men den Kärleksängel jag är är den som volontärt ställer upp och gör soppa en gång per månad i soppköket för Två Systrars Kapell.
Jag hoppar över den religiösa biten och ställer bara min arbetskraft till förfogande.
Och det vill inte säga lite.... för man börjar med att skala mellan 10 - 20 kg potatis, morötter och ca 3 kg lök.
Sedan är det antal kg paprika, svamp och allsköns rotfrukter så att det så småningom ska räcka till både en vegetarisk och en "mat-soppa" för ca 100 personer som hungriga står och stampar utanför dörren till lunchrestaurangen klockan 12.00. Matsoppan får tillsats av kött eller fisk så det blir riktigt smakrikt!
Till soppan serveras hembakt bröd och ost samt våfflor, sylt och grädde. När detta avnjutits i den mängd man vill serveras kaffe och kaka.
Allt för det facila priset av 40 kronor!
Vi som är "Kärleksänglar", alltså den volontära gruppen, består av en blandning av personer, yrken och förmågor.
Kul är det i alla fall att få göra en insats för det dyker också upp en och annan som inte ens har de där 40 kronorna och då ställer kyrkan snällt upp - mot att man kan få betala en annan gång.  Om man kan!
Arbetstiden varar från kl 09.00  till ca 15 00 och jag vill lova att både kropp och huvud är mer än lovligt slut - men jag har gjort en insats som jag är stolt över. Så det så!

1 kommentar: